Vervuiling van het brandstofsysteem van benzinemotoren is helaas een veel voorkomen probleem en wordt door de bestuurder als vervelend ervaren. Veel voorkomende problemen met injectoren zijn:
- Minder vermogen
- Afgenomen rijcomfort
- Stationair niet mooi lopen en afslaan van de motor
- Startproblemen
- Niet op alle cilinders lopen
- Verhoogd brandstofgebruik
- Schade aan de katalysator
- Verhoogde uitlaatgas emissies. De APK viergasmeting kan hierdoor niet goed zijn.
- Motormanagementlampje op het dashboard gaat branden
Het is dan ook erg belangrijk dat de opbrengst van alle injectoren in orde is. Als het sproeibeeld van de injectoren verstoord is zal dit consequenties hebben voor het functioneren van de motor. Zoals de bovengenoemde klachten en in het ergste geval leidt het zelfs tot motorschade.
Vervuiling is vaak de voornaamste reden dat injectoren problemen geven. Het is daarom raadzaam de injectoren te laten reinigen en testen. Tijdens het testen wordt er gekeken naar het sproeibeeld, de hoeveelheid ingespoten brandstof, het inspuitpatroon (inspuitbeeld) en het al dan niet lekken van de injectoren. Voordat de injectoren op de testbank gaan worden ze eerst uitwendig gereinigd, waarna ook het elektronische gedeelte van de injector wordt beoordeeld.
Injectoren worden in vier fases gereinigd:
- Fase 1: het verwijderen van de O-ringen en het screenfilter
- Fase 2: het aangestuurd ultrasoon reinigen
- Fase 3: het backflushen van de injectoren (topfeed)
- Fase 4: het testen van de injectoren
Ook worden de injectoren gecontroleerd op nadruppelen of lekken. Als uit de test blijkt dat de opbrengst of het sproeibeeld te veel afwijkt, zullen we adviseren een of meerdere injectoren te vervangen.
In onze uitgebreide testruimte kunnen wij bijna alle soorten en merken injectoren reinigen en testen.